NTI-gymnasiet bryter ny mark med forskningsinriktade lärteam
2020-10-01
NTI-gymnasiet har snabbt gjort verkstad av sitt ULF-avtal med Uppsala universitet. Kanske för att friskolekoncernens inriktning på teknik och digitalisering alltid fört med sig ett naturligt utvecklingsspår. Nya forskningsinriktade lärteam sträcker sina vener ut i verksamheterna och Jens Michelsen, lektor och lärare i fysik och matematik, står där alla trådar strålar samman.

Det var lusten att undervisa som tog Jens Michelsen från en tillvaro som forskare i fysik på Chalmers Tekniska Högskola, till klassrum fulla av gymnasieelever.
– Jag hade undervisat en del på universitetsnivå, och där handlade det mest om föreläsningar och att hitta bästa möjliga förklaringsformer. Men jag märkte att jag brann för det, så jag läste en kompletterande pedagogisk utbildning och blev lärare. Här i gymnasiet har man mer av en tvåvägskommunikation, ett ”ge och ta” med eleverna. I början var det skrämmande med den där sociala biten, men extremt roligt också. Jag förstod styrkan i en bra dialog; som lärare har man ofta någon relation med 150 elever samtidigt.
Just nu undervisar inte Jens Michelsen, hans tid är fördelad mellan egna studier i matematisk statistik och arbete med NTI-gymnasiets ULF-verksamhet. Som lektor har han det yttersta ansvaret för de forskningsinriktade lärteam som inrättats på hittills två skolor, en i Uppsala och en i Johanneberg. Lärarna i teamen bildar forskningscirklar där vetenskapliga, undervisningsnära studier bedrivs. Jens uppgift är att handleda och bistå teamen med allt som i forskning är tidskrävande och kräver expertis – processa fram gångbara forskningsfrågor, solla bland litteratur, designa studier och analysera data.
– Vi förlägger sedan länge vårt kollegiala utvecklingsarbete till just lärteam. Det brukar vara givande för de lärare som deltar, men får sällan någon stor effekt utanför den berörda skolan. Tanken är att de nya forskande lärteamen ska jobba mer systematiskt, rigoröst och vetenskapligt, med fokus på spridning. Med dem kommer ambitionen att producera kunskap som vi kan sprida till resten av skolvärlden. Vi får en helt annan möjlighet att gå direkt från forskningsresultat till implementering i verksamheterna.
Undervisningsnära studier
Hittills har två studier initierats genom NTI-gymnasiets forskningscirklar. En av dem handlar om olika sätt att använda programmering i ämnet matematik, och är en naturlig fortsättning på Johannebergsteamets redan befintliga utvecklingsarbete på området. I Uppsala ville man ta lite större skär. Till att börja med sattes lärteamet ihop utifrån lärarnas forskningsintresse och inte deras ämnesinriktning, vilket öppnade för flera möjliga vägar i valet av forskningsfråga. Man beslutade sig för att be resten av kollegiet om hjälp med den så kallade frågefångsten; vilket kunskapsbehov fanns i organisationen? Bland den mångfald av förslag som hördes handlade flera på ett eller annat sätt om motivation. Lärarnas samlade uppfattning var att deras elever inte var särskilt intresserade av att träna självständigt på lektionerna. Bit för bit, och under Jens Michelsens handledning, mejslades en studie fram som handlar om vad som påverkar elevers benägenhet att aktivt delta i övningsmoment. Studien bygger på en teori kallad The Reasoned Action Approach.

– Det är en socialpsykologisk modell som också har använts i forskning om vad som får oss att träna mer, använda kondom eller gå ner i vikt. Den bygger på premissen att det främst är tre faktorer som påverkar människors beteende: normer, vår attityd och vår känsla av kontroll; om jag tror mig ha makten att bete mig på ett visst sätt. Med modellen kommer ett ramverk för forskningsstudier som vi använder: elevernas beteende kartläggs genom enkäter och sedan genomförs interventioner baserade på resultatet. Vi är inte färdiga ännu men ser klart och tydligt att normuppfattning är viktigast. Signalerar läraren att det är viktigt att räkna eller läsa på lektionerna? Vad tycker föräldrarna och hur beter sig klasskamraterna? Det är sådana saker som styr.
Studien är något av en vindlande utflykt bortom Jens Michelsens eget forskningsområde, vilket förstås gjort den mer tidskrävande för honom.
– Man vill bespara lärarna alltför mycket arbete och jag gör gladeligen den extra insatsen. Själva frågefångsten var kanske mest givande, hela den cykeln var väldigt kul och intressant. Lärarna i teamet bollade med varandra, den ansvarige försteläraren bollade med mig, jag läste in mig på litteratur och återkopplade sedan till försteläraren… Det tog över två månader innan vi hade forskningsfrågan klar. Lärare är ofta väldigt lösningsfokuserade, när de ställer en fråga har de kanske redan svaret. Skolans och akademins tankesätt är olika så jag har stor hjälp av att själv vara lärare. För någon som bara har forskat är det där glappet svårare att hantera.

En växande forskningsmiljö
NTI-gymnasiet blir en illustrativ mikrovärld i det expanderande universum som försöksverksamheten ULF utgör. Här pågår forskning utifrån professionens behov av kunskap. Här söker verksamheten fäste i en levande, vetenskaplig grund som lärarna själva äger, eftersom de varit med om att skapa den tillsammans med kollegor och elever. Många frågor återstår att lösa, som den essentiella om hur forskningsresultat ska spridas och implementeras i större skala. Rälsen läggs medan tåget går konstaterar Jens, och tanken är att fler NTI-skolor ska införliva modellen med forskande lärteam. Genom ULF-avtalet med Uppsala universitet får han nu förstärkning i form av Anna Eckerdal, lektor vid Institutionen för informationsteknologi. Hon kommer att ha samma roll som honom, vilket underlättar en uppväxling och gör att samverkansytan med universitetet kan växa.
– Tidigare har det varit svårt att få till forskningssamarbeten med universitetet, förmodligen för att det ekonomiska incitamentet har saknats. Genom ULF-avtalet har vi ett stående samarbete där vi får tillgång till Annas expertis inom programmeringsdidaktik och dessutom kan öka vår närvaro på universitetet: vi hoppas på många gemensamma seminarium och diskussioner. Lärarstudenternas inblandning är en annan viktig komponent som kommer att innebära synergier. De kan till exempel delta i våra forskningsstudier under sin VFU eller göra sina examensarbeten i samverkan med oss.
Att NTI-gymnasiet Uppsala just flyttat till Polacksbacken där man blir granne både med Lärarutbildningen och Institutionen för informationsteknologi, bådar också gott för vänskapen. Inte desto mindre är den infrastruktur som ULF-avtalet skissar fram till stora delar virtuell. Eftersom koncernen har skolor över hela Sverige behövs en forskningsmiljö som kan överbrygga geografiska avstånd och skapa delaktighet på distans.
– ”Virtuell forskningsmiljö” låter väldigt fancy men det handlar ju inte om science fiction där vi sitter med VR-hjälmar och arbetar. I och med Covid-19 har många tvingats ställa om, och märker att det går alldeles utmärkt att arbeta tillsammans på distans genom digitala möten och gemensamma arbetsytor. Vi som jobbar med ULF var minst oroliga inför omställningen. Några gånger har jag åkt från Göteborg upp till Uppsala, men det mesta har vi klarat att göra digitalt.
Andrea Dahlkild
Om NTI-gymnasiet
NTI-gymnasiet är resultatet av en sammanslagning av två av Sveriges främsta aktörer inom gymnasieutbildning med teknik, it, design och media i fokus: IT-Gymnasiet och NTI Gymnasiet. Idag består NTI Gymnasiet av 25 skolor i 20 städer. NTI är en del av koncernen Academedia.
FoSam har en kanslifunktion i arbetet med regeringsuppdraget ULF. Läs mer om försöksverksamheten på vår lokala eller nationella webbplats för ULF-avtal.
-
Rapport från forskningscirkel: Så får vi en bättre nulägesbild av likvärdighet och segregation i skolan
Uppsala kommun arbetar liksom andra skolhuvudmän med att ge alla barn och elever så lika förutsättningar som möjligt att lyckas med sin utbildning. En utgångspunkt är systematiska kartläggningar av skolans nuläge vad gäller likvärdighet och segregation. Nulägesbilden är dock svårfångad, och speglas inte riktigt av de data man har tillgång till idag. Därför formades med hjälp av Uppsala universitet en forskningscirkel med uppdraget att se över och utveckla indikatorer som bättre kommer åt ”blinda fläckar” i verksamheterna. Deltagarna i cirkeln föreslår bland annat att elevenkäter ska innehålla frågor om personliga upplevelser av diskriminering.
-
FoSam söker kommunikatör med inriktning mot forskningssamverkan och lärarutbildning
Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla de individer som med sin nyfikenhet och sitt engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Uppsala universitet har drygt 54 000 studenter, mer än 7 500 anställda och en omsättning på cirka 8 miljarder kronor.
-
Pressmeddelande: Slutrapport för ULF anger riktningen framåt
I dag överlämnades slutrapporten för ULF, försöksverksamheten med samverkan kring praktiknära forskning, till utbildningsminister Anna Ekström. Rapporten sammanfattar fem års utvecklingsarbete och etablering av nya samverkansmodeller mellan lärosäten och skolhuvudmän, och ger förslag som kan ligga till grund för den permanenta verksamheten.
-
Sagt i årets sista rundabordssamtal: "Smart organisation vägen till likvärdighet"
Huvudmannaperspektivet var i fokus när Ifous och Nationella samordningsgruppen för ULF bjöd in till årets andra och sista rundabordssamtal om ULF-organisation 2.0. Samtalet kretsade kring de samverkande huvudmännens plats och villkor, där en röd tråd var likvärdighet och inkludering av mindre kommuner.
-
Rapport från forskningscirkeln "Interkulturalitet i förskolans arbete med barns sociala och kunskapsmässiga utveckling"
Förskolepersonal möter dagligen barn och föräldrar från många olika kulturer och med olika bakgrund, vilket ställer krav på deras interkulturella pedagogiska kompetens. Denna forskningscirkel, genomförd i samverkan mellan Uppsala universitet och Enköpings kommun, syftade till att utveckla förskollärares interkulturella förhållningssätt i arbetet med flerspråkiga barns sociala och kunskapsmässiga utveckling.
-
Program för positiva lärmiljöer i skolan får 6 miljoner kronor av Vetenskapsrådet
IBIS, programmet som ska skapa positiva och inkluderande lärmiljöer i skolan, har beviljats 6 miljoner kronor i Vetenskapsrådets utlysning av forskningsmedel. Projektet startades 2018 genom Forum för samverkan och har nu implementerats i ett 40-tal skolor i bl.a. Uppsala, Heby och Sigtuna kommun. Tack vare finansieringen från VR kan många fler skolor rekryteras och effekterna av programmet utvärderas.
-
Ny rapport: RUC:s potential som arena för universitetets samverkansuppgift
RUC (Regionalt utvecklingscentrum) eller motsvarande verksamheter såsom FoSam har stor potential att fungera som en arena i lärosätenas samverkansuppgift. Dock finns det olika förutsättningar, funktioner och roller för samverkan bland landets regionala utvecklingscentrum, vilket medför framtida utmaningar och behov. Det visar en nyligen publicerad rapport inom den strategiska satsningen Framtidens lärarutbildning vid Örebro universitet.
-
Bli ambassadör för lärarprogrammen!
Hej du student som läser på något av Uppsala universitets lärarprogram! Vi behöver hjälp med rekryteringen av nya lärar- och förskollärarstudenter och söker dig som vill arbeta som arvoderad ambassadör för lärarprogrammen.
-
Forskare och lärare i samverkan för en bättre religionsundervisning
Hur väcker man intresse för religionsfrågor hos en grupp elever med ett sekulärt perspektiv? Hur skapar man förståelse för andras livsåskådningar? I en forskningscirkel har sju lärare i religionskunskap i Uppsala kommun studerat och utvecklat sin didaktik med hjälp av en forskare från Uppsala universitet. Resultatet är sju projekt där lärarna testar nya grepp och infallsvinklar i undervisningen.
-
Noder och nationell samordning i centrum i rundabordssamtal nära mållinjen
Framtidens noder diskuterades när SUHF och ULF bjöd in till rundabordssamtal den 13 oktober. Man tittade även på en ny modell för nationell samordning som kan träda i kraft 2025 – ett förslag som vann stort stöd hos närvarande parter. Cirka 60 personer deltog i samtalet, där de flesta kom från lärosätessidan men representation också fanns från nationella intressenter som Ifous och SKR.
-
ULF medverkar på Bokmässan: Ställer forskningen de rätta frågorna?
ULF syns i Forskartorgets program även på årets Bokmässa. Den 24 september kommer de Helgepris-belönade lärarna Martin Tallvid och Marie Utterberg Modén att vara på plats för att berätta om hur forskning kan bli mer användbar för lärare. Som exempel har de sitt praktikutvecklande forskningsprojekt om AI i matematikundervisning.
-
Arbetar du på en central position i skolan och vill forska tillsammans med oss?
Den 30 september inleds ett forskningsprojekt där vi vill utveckla kunskaper om rektorers in- och utträde i yrket samt byte av arbetsplats. Genom att öka kunskapen om rörlighetens betydelse för och i olika delar av skolans verksamhet hoppas vi kunna bidra till framväxten av mer hållbara organisationer i skolan.
-
Debatt: Gör lärarutbildningen mer forskningsbaserad
Om skolan ska vila på vetenskaplig grund måste basanslagen till utbildningsvetenskaplig forskning öka. Dagens låga anslag gör det svårt att bygga upp starka forskningsmiljöer som kan bidra till lärar- och förskollärarutbildningarna. Det skriver företrädare för student- och doktorandorganisationer vid Uppsala universitet i Tidningen Curie.
-
Workshop med visioner om regional samverkan mellan universitet och kommuner
Varför ska vi egentligen samverka? Vad tror vi att samverkan mellan skola och universitet kan göra med våra verksamheter – med skola, lärarutbildning och forskning – och vilka former av samverkan vill vi ta med oss in i framtiden?
-
Nationell ULF Bazar – möte på tröskeln till framtidens modeller för ULF-forskning
Igår genomfördes Nationell ULF Bazar med kring 160 ULF-aktiva deltagare från skol- och universitetsvärlden. Nära förestående är en framtid med permanent ULF-verksamhet i hela landet, ett faktum som präglade dagens diskussioner såväl som forskningsminister Matilda Ernkrans positiva inledningstal.
-
Matilda Ernkrans öppnar Nationell ULF Bazar 6 maj
Om ungefär tre veckor genomförs för andra gången en Nationell ULF Bazar, försöksverksamhetens forum för erfarenhetsutbyte. Det har blivit dags att skärpa diskussionerna om hur framtidens ULF-avtal ska se ut på nationell, regional och lokal nivå. Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning, kommer att inleda dagen.
-
Ny antologi om särskild begåvning i praktik och forskning
Hej Caroline Sims, redaktör för den nyutgivna antologin "Särskild begåvning i praktik och forskning". Vilken är din avsikt med antologin?
-
Berikande att leda forskningscirklar tycker forskare
Forskare ser goda resultat av forskningscirklar som ett sätt att bilda kunskap tillsammans med lärare och skolledare, och upplever stor behållning av sitt ledarskap för dessa. Det visar en utvärdering gjord av Forum för samverkan där nio forskare deltagit. Men resultatkvaliteten är beroende av flera saker, som deltagarnas genuina engagemang, och så tillgången till tid förstås.
-
Ny utvärdering: Forskningscirklar kan förändra lärares och skolledares praktik
Forskningscirklar har potential att förändra skolans praktik, till exempel när det gäller lärares och skolledares yrkesmässiga agerande och sätt att uttrycka sig om det kunskapsområde som studerats. Det visar en utvärdering gjord av Forum för samverkan, som bygger på enkätsvar från deltagare i fem olika forskningscirklar.
-
Forskningspolitiska propositionen föreslår att försöksverksamheten ULF permanentas
Idag presenterades regeringens forsknings- och innovationsproposition 2021-2024. Här föreslås att försöksverksamheten ULF permanentas, med ökade och öronmärkta anslag till praktiknära forskning. Detta skulle innebära att befintliga samverkansavtal mellan lärosäten och skolhuvudmän kan bli stabila och långsiktiga, och att fler huvudmän kan teckna ULF-avtal.
-
Nyheter från försöksverksamheten ULF: Arbetet med slutrapporten har börjat!
När fem år av försöksverksamheten ULF ska slutrapporteras gäller det att börja i tid. Skrivandet har inletts i bland annat Uppsala-nodens styrgrupp, där man i veckan samlades på ett två dagar långt skrivarinternat. Den 1 mars 2022 ska den slutgiltiga rapporten lämnas in till regeringen.
-
FoSam i debatt: Praktiknära forskning – ett paradigmskifte på gång?
FoSam:s Lars Olsson och Anna Brunner Cederlund gör ett inlägg i tidskriften Pedagogisk forskning i Sveriges debatt om praktiknära forskning.
-
NTI-gymnasiet bryter ny mark med forskningsinriktade lärteam
NTI-gymnasiet har snabbt gjort verkstad av sitt ULF-avtal med Uppsala universitet. Kanske för att friskolekoncernens inriktning på teknik och digitalisering alltid fört med sig ett naturligt utvecklingsspår. Nya forskningsinriktade lärteam sträcker sina vener ut i verksamheterna och Jens Michelsen, lektor och lärare i fysik och matematik, står där alla trådar strålar samman.
-
Ny akademisk mötesplats för regionens skolledare
En ny mötesplats för skolledare har bildats i samverkan mellan Uppsala universitet och åtta kommuner i regionen. Den så kallade SkolledarAkademin blir en arena för reflekterande samtal och vetenskapligt förankrad utveckling av det pedagogiska ledarskapet.
-
Nationell RUC-träff med fokus på regional samverkan
Visst blev det en vårträff för det nationella RUC-nätverket – det som samlar Sveriges regionala utvecklingscentrum vid alla lärosäten med lärarutbildning. Närmare 40 representanter möttes den 14-15 maj för att diskutera bl.a. RUC:s funktion i en regional samverkan mellan skola och akademi.
-
Han vill berätta om de osynliga särskilt begåvade praktikerna
Särskild begåvning kopplas oftast ihop med intellektuell briljans och skicklighet i teoretiska ämnen. Men det kan också handla om en högutvecklad förmåga att skapa med händerna eller använda kroppen - på fotbollsplanen, scenen eller i verkstaden. Byggläraren Urban Söderberg har inom ramarna för forskningscirkeln "Undervisning utifrån särskild begåvning" studerat barn på det praktisk-estetiska området.
-
Rapport från forskningscirkeln "Undervisning utifrån särskild begåvning"
På senare tid märks en växande medvetenhet kring särskilt begåvade elever och konsekvenserna av att förbise deras förutsättningar och behov. Man vet av erfarenhet att de riskerar att fara illa om de inte bemöts på ett adekvat sätt i skolan. Det är bakgrunden till forskningscirkeln "Undervisning utifrån särskild begåvning", ett projekt i samverkan mellan Enköpings kommun och Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildninsgstudier på Uppsala universitet. Sju lärare från två olika skolor har deltagit, samt två personer från kommunens centrala lågstadieteam.
-
Håbo kommuns skolledare i forskningscirkel om pedagogiskt ledarskap
I denna forskningscirkel har Håbo kommuns skolledare utforskat sitt eget pedagogiska ledarskap. Sitt görande och sägande på jobbet, sina professionella relationer, och alla de små och stora omständigheter som definierar vad det är att leda skolverksamhet.
-
Uppsala kommuns forskningsmiljö förenar skola och utbildningsvetenskaplig forskning
Nu möts Uppsala universitet och Uppsala kommun på en gemensam arena för praktiknära skolforskning. Initiativet ingår i regeringens satsning ULF i syfte att överbrygga gapet mellan klassrum, lärarutbildning och utbildningsvetenskaplig forskning.
-
Tre forskningsprojekt får ULF-medel genom unik utlysning
Nu prövas ett nytt sätt att finansiera forskning, som låter akademins forskare och skolans disputerade lärare finsnickra sina projektidéer i samverkan. Det handlar om en utlysning vars särskilda design blir en garant för att beviljade projekt bygger på försöksverksamhetens viktigaste principer - till exempel tillvaratagandet av professionens frågor och lärarstudenters delaktighet i forskning. Totalt 13,5 miljoner kronor fördelas mellan tre bidrag.
-
Rapport från forskningscirkeln "Implementering av Lärande för hållbar utveckling i Uppsalas gymnasieskolor"
Samtliga gymnasieskolor i Uppsala kommun har deltagit i denna forskningscirkel, som resulterat i en ny och mer medveten undervisning i hållbar utveckling på de medverkande skolorna. Sex av dem har genomfört så kallade change projects – projekt med syfte att utveckla specifika hållbarhetskompetenser hos eleverna. Faktakunskaper är en sak, handlingsförmåga en annan.
-
Uppsala kommun inviger sina forskningsmiljöer
Nu sjösätts de forskningsmiljöer som Uppsala kommun utvecklat i samverkan med Uppsala universitet, enligt tecknat ULF-avtal. En infrastruktur tar form som ska fånga upp lärares och skolledares egna frågor och göra dem till startpunkter för utvecklings- eller forskningsprojekt.
-
Låt Lärarcafé-året börja!
Lärarcafé - universitetets mötesplats för lärare och lärarstudenter - har vårpremiär den 6 februari. Kajsa Kramming, forskare i kulturgeografi, gästar med en föreläsning om skolungdomars känslor inför framtiden när det kommer till miljöfrågor. Precis som tidigare år kommer totalt sex Lärarcaféer att arrangeras under 2020.
-
Skolans intressenter samlade vid ritbordet: Hur ska framtidens ULF-avtal se ut?
Alla var där när SUHF bjöd in till rundabordssamtal om formerna för ett permanent ULF-avtal; fackförbund, lärosäten, myndigheter, huvudmannaorganisationer och forskningsfinansiärer. Halvvägs in i försöksverksamheten börjar avgörande frågor om finansiering och organisation att pocka på. Hur skapar vi bästa möjliga förutsättningar för långsiktig samverkan mellan lärosäten och skolhuvudmän? Krävs en regional struktur, och hur skulle den i så fall kunna se ut?
-
Ny rapport: "Barn med flerfunktionsnedsättning – samspel och social inkludering"
Barn med funktionsnedsättningar ska inte isoleras från andra barn, men hur skapar vi naturliga mötesplatser? I ett samverkansprojekt mellan Uppsala universitet och Årstaskolan, har man tittat på hur särskilda lekaktiviteter kan underlätta samspelet mellan barn med olika förutsättningar att röra sig och kommunicera.
-
Konstruktivt ULF-seminarium i Almedalen
Dagens ULF-seminarium i Almedalen öppnade för ett konstruktivt samtal om formerna för en hållbar samverkan mellan skola och akademi. Det nödvändiga i en sådan samverkan var samtliga deltagare överens om - frågan tycks snarare vara hur den skulle kunna organiseras, finansieras och knytas till andra parallella initiativ.
-
Pressmeddelande: Hur stärks skolans vetenskapliga grund och läraryrkets attraktivitet? – ULF i Almedalen 2019
Under Almedalsveckan i Visby arrangerar ULF-avtal ett seminarium om betydelsen av samarbete kring praktiknära forskning i skolan. Seminariet heter ”Sverige som kunskapsnation. Hur stärks skolans vetenskapliga grund och läraryrkets attraktivitet?” och äger rum tisdagen den 2 juli kl 09:30 – 10:30.
-
Första ULF-avtalet med en friskola tecknat
NTI-gymnasiet blir den första friskolan att signera ett ULF-avtal. Avtalet, som tecknas med Uppsala universitet, ska ge verksamheten en stabilare vetenskaplig grund - bland annat genom forskningsinriktade lärteam.
-
Ny podcast om skola och vetenskap
Forum för samverkan presenterar härmed en ny podcast: Bettys hage - en pod om skola och vetenskap. Den kommer att undersöka skolans och förskolans frågor, fenomen och dilemman utifrån såväl lärarens som forskarens perspektiv.
-
Rapport från forskningscirkeln God inkluderande lärmiljö
De flesta är överens om att alla barn i skolan och förskolan har rätt att känna sig inkluderade. Men exakt vad begreppet inkludering står för och hur man får syn på en lärmiljö som lever upp till det så ofta predikade idealet, är svårare att svara på. Sigtuna kommun vände sig till Forum för samverkan för att få ett vetenskapligt perspektiv på frågan. Så inleddes forskningscirkeln God, inkluderande lärmiljö.
-
Nyheter i FoSam:s verksamhetsplan
Styrelsen i Forum för samverkan har beslutat om en revidering av verksamhetsplan 2018-2020. Omarbetningen har sin främsta förklaring i ett nytt treårigt projekt som berör samtliga FoSam:s åtta medlemskommuner.
-
Givande kunskapsutbyte på ULF Bazar
Vilka förutsättningar krävs för att utveckla forskningsmiljöer i praktiken? Hur engagerar vi kommuner som inte har egna resurser för att integrera forskningskompetens i skolans utvecklingsarbete? Regeringsuppdraget ULF öppnar för ett mästerskap i problemlösning. Vid premiären för ULF Bazar, Uppsala-nodens forum för erfarenhetsutbyte, genomlystes en försöksverksamhet som fortfarande är i sin linda.
-
Premiär för AIMday ULF: Frågan är svaret!
Ann-Britt Sten Hodin, verksamhetschef för gymnasiet och Kerstin Zirath, utvecklingsstrateg på barn- och
utbildningsförvaltningen, Huddinge kommun.Så var den första upplagan av AIMday Utveckling Lärande Forskning ett faktum. Forskare och skolhuvudmän från hela Uppsala-noden satte sig till bords för att tillsammans belysa skolans frågor ur olika vetenskapliga perspektiv. Därmed riggades en pilotversion av den mötesplats för formulering av forskningsfrågor som är ett av fundamenten i försöksverksamheten ULF.
-
Samarbete med Uppsala kommun: IBIS-programmet ska skapa goda lärmiljöer
Elever som känner sig trygga och inkluderade presterar bättre. Skolan har med andra ord alla skäl att arbeta strategiskt med att skapa positiva lärmiljöer. Genom FoSam:s insatsform Samverkanscheckar implementeras nu det så kallade IBIS-programmet på 12 grundskolor i Uppsala kommun. Det erbjuder såväl praktiska verktyg som ett nytt förhållningssätt till lärmiljöarbete.
-
Uppsala universitet och Uppsala kommun har tecknat Sveriges första ULF-avtal
En stärkt vetenskaplig grund i skolväsendet och en ökad relevans i lärar- och förskollärarutbildningarna. Det är syftet med ULF-avtalet mellan Uppsala kommun och Uppsala universitet, som ytterst är en överenskommelse om fördjupad samverkan kring praktiknära skolforskning.
-
Insikter om nyanländas lärande och språkutvecklande arbetssätt
Under hösten 2015 tog regionens kommuner emot ett stort antal nyanlända barn och unga, med direkt inverkan på skolans behov av kompetensutveckling när det kommer till undervisning och mottagande av icke svenskspråkiga elever. Det är mot bakgrund av detta som forskningscirkeln Nyanländas lärande och språkutvecklande arbetssätt har genomförts - ett samarbete mellan Uppsala universitet och FoSam:s åtta medlemskommuner: Enköping, Heby, Håbo, Knivsta, Sigtuna, Tierp, Uppsala och Östhammar.
-
Ny rapport: En studie av FoSam:s forskningscirkelledarpraktik
Under våren 2016 genomfördes med stöd från FoSam en studie baserad på intervjuer med aktiva och blivande forskningscirkelledare. Syftet var att ta till vara de erfarenheter och kunskaper som utvecklas genom arbetet i olika forskningscirklar, och samtidigt bidra till ökad kunskap om forskningscirkelledarens arbete med och i en forskningscirkel.
-
FoSam och Uppsala kommun i samverkan: Programmet IBIS ska leda till positiva lärmiljöer
Den psykiska ohälsan bland unga ökar (Socialstyrelsen, 2016). På Uppsala kommun konstaterar man att många lärare efterfrågar utbildning i hur de kan utveckla undervisningen i syfte att förbättra elevernas arbetsro, öka inkluderingen och förbättra skolprestationerna. Under 2018 kommer Uppsala kommun och Uppsala universitet att implementera och utvärdera ett program i syfte att utveckla inkluderande och positiva lärmiljöer.
-
Vi söker en projektkoordinator (100 %)
FoSam söker en projektkoordinator (heltid, tillsvidareanställning) bl.a. för arbete med ULF-försöksverksamhet med praktiknära forskning
Som projektkoordinator kommer du att både fungera som projektledare/projektdeltagare och som ett stöd till samordnaren/enhetschefen. Din huvudsakliga arbetsuppgift består i att medverka i en försöksverksamhet som vi nu bygger upp. Regeringen har uppdragit åt Uppsala universitet att tillsammans med Göteborgs universitet, Umeå universitet och Karlstads universitet planera och genomföra en försöksverksamhet i syfte att utveckla och pröva olika modeller för samverkan mellan universitet och högskolor och skolhuvudmän inom skolväsendet kring praktiknära forskning och lärarutbildning.
-
Lärarpar - Uppsalastudenter lär mellanstadieelever programmering
Läs mer om vår pilotsatsning Lärarpar där lärare vid Uppsalaskolor får förstärkning i klassrummet (mellanstadiet) av en ämnesexpert, i det här fallet civilingenjörsstudenter inom IT vid Uppsala universitet. Pedagogen/läraren och ämnesexperten bildar tillsammans ett Lärarpar.