Rapport från forskningscirkeln "Undervisning utifrån särskild begåvning"
2020-04-28
På senare tid märks en växande medvetenhet kring särskilt begåvade elever och konsekvenserna av att förbise deras förutsättningar och behov. Man vet av erfarenhet att de riskerar att fara illa om de inte bemöts på ett adekvat sätt i skolan. Det är bakgrunden till forskningscirkeln "Undervisning utifrån särskild begåvning", ett projekt i samverkan mellan Enköpings kommun och Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildninsgstudier på Uppsala universitet. Sju lärare från två olika skolor har deltagit, samt två personer från kommunens centrala lågstadieteam.
sju frågor till forskaren
Hej Caroline Sims, forskare och ledare för forskningscirkeln Undervisning utifrån särskild begåvning. Du är inne på ditt tredje år som forskarstuderande med särskild begåvning som inriktning. Hur förstår du det här begreppet?
- Det är egentligen en fråga som kräver ett större utrymme att svara på än vad vi har här. Själva begreppet särskild begåvning berör flera olika aspekter och trots mer än 100 år av forskning har man inte kunnat enas om en definition. Mycket generellt beskrivet skulle jag säga att det handlar om otroligt snabb inlärning och förståelse av komplexa samband, en kunskap som sedan byggs vidare på. Vi kan se detta inom olika områden, både teoretiska och mer praktiska. För att inte ’vissna’ behöver dessa elever därför ett annat undervisningstempo och utmaningar på en betydligt högre nivå än vad de får i många klassrum idag. Vi ska också komma ihåg att det kan vara en skillnad mellan kapacitet och prestation vilket gör det problematiskt att försöka mäta sig fram till vad särskild begåvning är.
Hur har ni som deltagit i forskningscirkeln tagit er an ämnet?
- En del av forskningscirkeln som sådan är att forskning och praktik får mötas, vilket varit ett viktigt fokus genom våra träffar. Vi har t.ex. tagit del av forskningsartiklar och läst våra styrdokument med ögon på vad som redan finns tillgängligt när det gäller att t.ex. göra olika undervisningsanpassningar. Sedan har deltagarna gjort fältstudier i form av intervjuer på sina skolor om vad som är känt om särskild begåvning och vilka rutiner som finns runt dessa elever. Parallellt med detta har deltagarna drivit olika utvecklingsprojekt på sina skolor i syfte att kartlägga insatser och anpassa undervisningen utifrån ett särskild-begåvningsperspektiv.
En vanlig undervisningsanpassning utifrån särskild begåvning är berikning. Hur har deltagarna arbetat med just berikning?
- Två av utvecklingsprojekten var utformade runt olika berikningsprojekt som komplement till ordinarie undervisning. Här erbjöds eleverna att arbeta med mera utmanande uppgifter, i ett av projekten i form av en typ av inlärningsstudio med mängder av olika kreativa och utmanande material. Det andra projektet var temainriktat vilket gjorde att eleverna förväntades använda sig av en mängd olika ämneskunskaper när de fördjupade sig vidare, och också hade friheten att hitta sin egen väg inom temat.
Det finns lite olika linjer när det gäller anpassningar utifrån särskild begåvning. Skolan kan t.ex. skilja ut berörda elever från den större gruppen, och ge dem en annan sorts undervisning. Ett annat sätt är att öka rörligheten i den ordinarie undervisningen så att det är upp till varje elev att hitta sin nivå, så kallad ’differentiering’. Vilken är din ståndpunkt i den här frågan?
- Här tror jag på en kombination av båda. Dels att den reguljära undervisningen är uppbyggd runt att eleverna kan arbeta med mer komplexa och utmanande uppgifter, istället för att snabbt göra klart och behöva sitta och vänta. Men det behöver också finnas möjlighet för eleverna att fördjupa sina kunskaper och utmanas ännu mer. Det kanske sker tillsammans med andra som tänker och lär på samma nivå, under ledning av en lärare eller mentor utifrån som verkligen har förmågan att hantera undervisning som ligger långt över där man vanligtvis rör sig. I november 2019 publicerades till exempel en artikel media om 9-årige Laurent Simons som läste elektrofysik på ett universitet i Belgien. De eleverna har vi i Sverige också, om vi bara öppnar ögonen och undervisningen.
Varje deltagare har gjort en fältstudie i sin verksamhet för att ta reda på vad kollegor och chefer har för kunskaper om och rutiner för elever med särskild begåvning. Vad visar studierna?
- Både att det finns en nyfikenhet runt särskild begåvning och en vilja att hitta lösningar, men även en stor brist på kunskap och en osäkerhet runt vad som kan göras.
Vad tycker du att en skola ska göra som vill ta de första stegen mot en strategi för detta?
- Flera strategier och lösningar finns redan men det behövs en medvetenhet om ett annat perspektiv. Till exempel görs undervisningsanpassningar redan för vissa elever och rutiner runt överlämningar mellan stadier och mellan olika lärare finns, men dessa tillämpas utifrån andra perspektiv än särskild begåvning. Hållbara och långsiktiga lösningar kräver också gemensamma utbildningsinsatser för att få tänka tillsammans och hitta sin egen grund i de här frågorna. Där kommer till exempel forskarcirkeln in som ett bra alternativ. Här ges ett stort utrymme att få reflektera och en möjlighet att kunna anpassa innehållet utifrån det som viktigt för deltagarna.
En av cirkelns deltagare har fokuserat på praktisk särbegåvning i sitt delprojekt. Vad är det och hur mycket vet vi om denna typ av begåvning?
- Urban Söderberg arbetar som bygglärare på Westerlundska gymnasiet i Enköping. Han kom in i vår forskarcirkel just utifrån frågeställningen särskild begåvning och praktiska kunskaper, alltså t.ex. estet-, idrotts-, bygg- och motorkunniga elever. I intervjer med medlemmar i en föräldragrupp hittade han flera exempel på sådana elever. Dessa glöms bort då särskild begåvning kopplas till teoretiska förmågor. Det skulle dock vara möjligt att säga att det egentligen rör sig om samma förmågor, men med olika uttryck. En del kan beskriva sin förståelse av komplexa samband i text medan andra gör det genom att skapa.
Ta del av rapport, artiklar och annat relaterat material på forskningscirkelns egen sida!
-
Rapport från forskningscirkel: Så får vi en bättre nulägesbild av likvärdighet och segregation i skolan
Uppsala kommun arbetar liksom andra skolhuvudmän med att ge alla barn och elever så lika förutsättningar som möjligt att lyckas med sin utbildning. En utgångspunkt är systematiska kartläggningar av skolans nuläge vad gäller likvärdighet och segregation. Nulägesbilden är dock svårfångad, och speglas inte riktigt av de data man har tillgång till idag. Därför formades med hjälp av Uppsala universitet en forskningscirkel med uppdraget att se över och utveckla indikatorer som bättre kommer åt ”blinda fläckar” i verksamheterna. Deltagarna i cirkeln föreslår bland annat att elevenkäter ska innehålla frågor om personliga upplevelser av diskriminering.
-
FoSam söker kommunikatör med inriktning mot forskningssamverkan och lärarutbildning
Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla de individer som med sin nyfikenhet och sitt engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Uppsala universitet har drygt 54 000 studenter, mer än 7 500 anställda och en omsättning på cirka 8 miljarder kronor.
-
Pressmeddelande: Slutrapport för ULF anger riktningen framåt
I dag överlämnades slutrapporten för ULF, försöksverksamheten med samverkan kring praktiknära forskning, till utbildningsminister Anna Ekström. Rapporten sammanfattar fem års utvecklingsarbete och etablering av nya samverkansmodeller mellan lärosäten och skolhuvudmän, och ger förslag som kan ligga till grund för den permanenta verksamheten.
-
Sagt i årets sista rundabordssamtal: "Smart organisation vägen till likvärdighet"
Huvudmannaperspektivet var i fokus när Ifous och Nationella samordningsgruppen för ULF bjöd in till årets andra och sista rundabordssamtal om ULF-organisation 2.0. Samtalet kretsade kring de samverkande huvudmännens plats och villkor, där en röd tråd var likvärdighet och inkludering av mindre kommuner.
-
Rapport från forskningscirkeln "Interkulturalitet i förskolans arbete med barns sociala och kunskapsmässiga utveckling"
Förskolepersonal möter dagligen barn och föräldrar från många olika kulturer och med olika bakgrund, vilket ställer krav på deras interkulturella pedagogiska kompetens. Denna forskningscirkel, genomförd i samverkan mellan Uppsala universitet och Enköpings kommun, syftade till att utveckla förskollärares interkulturella förhållningssätt i arbetet med flerspråkiga barns sociala och kunskapsmässiga utveckling.
-
Program för positiva lärmiljöer i skolan får 6 miljoner kronor av Vetenskapsrådet
IBIS, programmet som ska skapa positiva och inkluderande lärmiljöer i skolan, har beviljats 6 miljoner kronor i Vetenskapsrådets utlysning av forskningsmedel. Projektet startades 2018 genom Forum för samverkan och har nu implementerats i ett 40-tal skolor i bl.a. Uppsala, Heby och Sigtuna kommun. Tack vare finansieringen från VR kan många fler skolor rekryteras och effekterna av programmet utvärderas.
-
Ny rapport: RUC:s potential som arena för universitetets samverkansuppgift
RUC (Regionalt utvecklingscentrum) eller motsvarande verksamheter såsom FoSam har stor potential att fungera som en arena i lärosätenas samverkansuppgift. Dock finns det olika förutsättningar, funktioner och roller för samverkan bland landets regionala utvecklingscentrum, vilket medför framtida utmaningar och behov. Det visar en nyligen publicerad rapport inom den strategiska satsningen Framtidens lärarutbildning vid Örebro universitet.
-
Bli ambassadör för lärarprogrammen!
Hej du student som läser på något av Uppsala universitets lärarprogram! Vi behöver hjälp med rekryteringen av nya lärar- och förskollärarstudenter och söker dig som vill arbeta som arvoderad ambassadör för lärarprogrammen.
-
Forskare och lärare i samverkan för en bättre religionsundervisning
Hur väcker man intresse för religionsfrågor hos en grupp elever med ett sekulärt perspektiv? Hur skapar man förståelse för andras livsåskådningar? I en forskningscirkel har sju lärare i religionskunskap i Uppsala kommun studerat och utvecklat sin didaktik med hjälp av en forskare från Uppsala universitet. Resultatet är sju projekt där lärarna testar nya grepp och infallsvinklar i undervisningen.
-
Noder och nationell samordning i centrum i rundabordssamtal nära mållinjen
Framtidens noder diskuterades när SUHF och ULF bjöd in till rundabordssamtal den 13 oktober. Man tittade även på en ny modell för nationell samordning som kan träda i kraft 2025 – ett förslag som vann stort stöd hos närvarande parter. Cirka 60 personer deltog i samtalet, där de flesta kom från lärosätessidan men representation också fanns från nationella intressenter som Ifous och SKR.
-
ULF medverkar på Bokmässan: Ställer forskningen de rätta frågorna?
ULF syns i Forskartorgets program även på årets Bokmässa. Den 24 september kommer de Helgepris-belönade lärarna Martin Tallvid och Marie Utterberg Modén att vara på plats för att berätta om hur forskning kan bli mer användbar för lärare. Som exempel har de sitt praktikutvecklande forskningsprojekt om AI i matematikundervisning.
-
Arbetar du på en central position i skolan och vill forska tillsammans med oss?
Den 30 september inleds ett forskningsprojekt där vi vill utveckla kunskaper om rektorers in- och utträde i yrket samt byte av arbetsplats. Genom att öka kunskapen om rörlighetens betydelse för och i olika delar av skolans verksamhet hoppas vi kunna bidra till framväxten av mer hållbara organisationer i skolan.
-
Debatt: Gör lärarutbildningen mer forskningsbaserad
Om skolan ska vila på vetenskaplig grund måste basanslagen till utbildningsvetenskaplig forskning öka. Dagens låga anslag gör det svårt att bygga upp starka forskningsmiljöer som kan bidra till lärar- och förskollärarutbildningarna. Det skriver företrädare för student- och doktorandorganisationer vid Uppsala universitet i Tidningen Curie.
-
Workshop med visioner om regional samverkan mellan universitet och kommuner
Varför ska vi egentligen samverka? Vad tror vi att samverkan mellan skola och universitet kan göra med våra verksamheter – med skola, lärarutbildning och forskning – och vilka former av samverkan vill vi ta med oss in i framtiden?
-
Nationell ULF Bazar – möte på tröskeln till framtidens modeller för ULF-forskning
Igår genomfördes Nationell ULF Bazar med kring 160 ULF-aktiva deltagare från skol- och universitetsvärlden. Nära förestående är en framtid med permanent ULF-verksamhet i hela landet, ett faktum som präglade dagens diskussioner såväl som forskningsminister Matilda Ernkrans positiva inledningstal.
-
Matilda Ernkrans öppnar Nationell ULF Bazar 6 maj
Om ungefär tre veckor genomförs för andra gången en Nationell ULF Bazar, försöksverksamhetens forum för erfarenhetsutbyte. Det har blivit dags att skärpa diskussionerna om hur framtidens ULF-avtal ska se ut på nationell, regional och lokal nivå. Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning, kommer att inleda dagen.
-
Ny antologi om särskild begåvning i praktik och forskning
Hej Caroline Sims, redaktör för den nyutgivna antologin "Särskild begåvning i praktik och forskning". Vilken är din avsikt med antologin?
-
Berikande att leda forskningscirklar tycker forskare
Forskare ser goda resultat av forskningscirklar som ett sätt att bilda kunskap tillsammans med lärare och skolledare, och upplever stor behållning av sitt ledarskap för dessa. Det visar en utvärdering gjord av Forum för samverkan där nio forskare deltagit. Men resultatkvaliteten är beroende av flera saker, som deltagarnas genuina engagemang, och så tillgången till tid förstås.
-
Ny utvärdering: Forskningscirklar kan förändra lärares och skolledares praktik
Forskningscirklar har potential att förändra skolans praktik, till exempel när det gäller lärares och skolledares yrkesmässiga agerande och sätt att uttrycka sig om det kunskapsområde som studerats. Det visar en utvärdering gjord av Forum för samverkan, som bygger på enkätsvar från deltagare i fem olika forskningscirklar.
-
Forskningspolitiska propositionen föreslår att försöksverksamheten ULF permanentas
Idag presenterades regeringens forsknings- och innovationsproposition 2021-2024. Här föreslås att försöksverksamheten ULF permanentas, med ökade och öronmärkta anslag till praktiknära forskning. Detta skulle innebära att befintliga samverkansavtal mellan lärosäten och skolhuvudmän kan bli stabila och långsiktiga, och att fler huvudmän kan teckna ULF-avtal.
-
Nyheter från försöksverksamheten ULF: Arbetet med slutrapporten har börjat!
När fem år av försöksverksamheten ULF ska slutrapporteras gäller det att börja i tid. Skrivandet har inletts i bland annat Uppsala-nodens styrgrupp, där man i veckan samlades på ett två dagar långt skrivarinternat. Den 1 mars 2022 ska den slutgiltiga rapporten lämnas in till regeringen.
-
FoSam i debatt: Praktiknära forskning – ett paradigmskifte på gång?
FoSam:s Lars Olsson och Anna Brunner Cederlund gör ett inlägg i tidskriften Pedagogisk forskning i Sveriges debatt om praktiknära forskning.
-
NTI-gymnasiet bryter ny mark med forskningsinriktade lärteam
NTI-gymnasiet har snabbt gjort verkstad av sitt ULF-avtal med Uppsala universitet. Kanske för att friskolekoncernens inriktning på teknik och digitalisering alltid fört med sig ett naturligt utvecklingsspår. Nya forskningsinriktade lärteam sträcker sina vener ut i verksamheterna och Jens Michelsen, lektor och lärare i fysik och matematik, står där alla trådar strålar samman.
-
Ny akademisk mötesplats för regionens skolledare
En ny mötesplats för skolledare har bildats i samverkan mellan Uppsala universitet och åtta kommuner i regionen. Den så kallade SkolledarAkademin blir en arena för reflekterande samtal och vetenskapligt förankrad utveckling av det pedagogiska ledarskapet.
-
Nationell RUC-träff med fokus på regional samverkan
Visst blev det en vårträff för det nationella RUC-nätverket – det som samlar Sveriges regionala utvecklingscentrum vid alla lärosäten med lärarutbildning. Närmare 40 representanter möttes den 14-15 maj för att diskutera bl.a. RUC:s funktion i en regional samverkan mellan skola och akademi.
-
Han vill berätta om de osynliga särskilt begåvade praktikerna
Särskild begåvning kopplas oftast ihop med intellektuell briljans och skicklighet i teoretiska ämnen. Men det kan också handla om en högutvecklad förmåga att skapa med händerna eller använda kroppen - på fotbollsplanen, scenen eller i verkstaden. Byggläraren Urban Söderberg har inom ramarna för forskningscirkeln "Undervisning utifrån särskild begåvning" studerat barn på det praktisk-estetiska området.
-
Rapport från forskningscirkeln "Undervisning utifrån särskild begåvning"
På senare tid märks en växande medvetenhet kring särskilt begåvade elever och konsekvenserna av att förbise deras förutsättningar och behov. Man vet av erfarenhet att de riskerar att fara illa om de inte bemöts på ett adekvat sätt i skolan. Det är bakgrunden till forskningscirkeln "Undervisning utifrån särskild begåvning", ett projekt i samverkan mellan Enköpings kommun och Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildninsgstudier på Uppsala universitet. Sju lärare från två olika skolor har deltagit, samt två personer från kommunens centrala lågstadieteam.
-
Håbo kommuns skolledare i forskningscirkel om pedagogiskt ledarskap
I denna forskningscirkel har Håbo kommuns skolledare utforskat sitt eget pedagogiska ledarskap. Sitt görande och sägande på jobbet, sina professionella relationer, och alla de små och stora omständigheter som definierar vad det är att leda skolverksamhet.
-
Uppsala kommuns forskningsmiljö förenar skola och utbildningsvetenskaplig forskning
Nu möts Uppsala universitet och Uppsala kommun på en gemensam arena för praktiknära skolforskning. Initiativet ingår i regeringens satsning ULF i syfte att överbrygga gapet mellan klassrum, lärarutbildning och utbildningsvetenskaplig forskning.
-
Tre forskningsprojekt får ULF-medel genom unik utlysning
Nu prövas ett nytt sätt att finansiera forskning, som låter akademins forskare och skolans disputerade lärare finsnickra sina projektidéer i samverkan. Det handlar om en utlysning vars särskilda design blir en garant för att beviljade projekt bygger på försöksverksamhetens viktigaste principer - till exempel tillvaratagandet av professionens frågor och lärarstudenters delaktighet i forskning. Totalt 13,5 miljoner kronor fördelas mellan tre bidrag.
-
Rapport från forskningscirkeln "Implementering av Lärande för hållbar utveckling i Uppsalas gymnasieskolor"
Samtliga gymnasieskolor i Uppsala kommun har deltagit i denna forskningscirkel, som resulterat i en ny och mer medveten undervisning i hållbar utveckling på de medverkande skolorna. Sex av dem har genomfört så kallade change projects – projekt med syfte att utveckla specifika hållbarhetskompetenser hos eleverna. Faktakunskaper är en sak, handlingsförmåga en annan.
-
Uppsala kommun inviger sina forskningsmiljöer
Nu sjösätts de forskningsmiljöer som Uppsala kommun utvecklat i samverkan med Uppsala universitet, enligt tecknat ULF-avtal. En infrastruktur tar form som ska fånga upp lärares och skolledares egna frågor och göra dem till startpunkter för utvecklings- eller forskningsprojekt.
-
Låt Lärarcafé-året börja!
Lärarcafé - universitetets mötesplats för lärare och lärarstudenter - har vårpremiär den 6 februari. Kajsa Kramming, forskare i kulturgeografi, gästar med en föreläsning om skolungdomars känslor inför framtiden när det kommer till miljöfrågor. Precis som tidigare år kommer totalt sex Lärarcaféer att arrangeras under 2020.
-
Skolans intressenter samlade vid ritbordet: Hur ska framtidens ULF-avtal se ut?
Alla var där när SUHF bjöd in till rundabordssamtal om formerna för ett permanent ULF-avtal; fackförbund, lärosäten, myndigheter, huvudmannaorganisationer och forskningsfinansiärer. Halvvägs in i försöksverksamheten börjar avgörande frågor om finansiering och organisation att pocka på. Hur skapar vi bästa möjliga förutsättningar för långsiktig samverkan mellan lärosäten och skolhuvudmän? Krävs en regional struktur, och hur skulle den i så fall kunna se ut?
-
Ny rapport: "Barn med flerfunktionsnedsättning – samspel och social inkludering"
Barn med funktionsnedsättningar ska inte isoleras från andra barn, men hur skapar vi naturliga mötesplatser? I ett samverkansprojekt mellan Uppsala universitet och Årstaskolan, har man tittat på hur särskilda lekaktiviteter kan underlätta samspelet mellan barn med olika förutsättningar att röra sig och kommunicera.
-
Konstruktivt ULF-seminarium i Almedalen
Dagens ULF-seminarium i Almedalen öppnade för ett konstruktivt samtal om formerna för en hållbar samverkan mellan skola och akademi. Det nödvändiga i en sådan samverkan var samtliga deltagare överens om - frågan tycks snarare vara hur den skulle kunna organiseras, finansieras och knytas till andra parallella initiativ.
-
Pressmeddelande: Hur stärks skolans vetenskapliga grund och läraryrkets attraktivitet? – ULF i Almedalen 2019
Under Almedalsveckan i Visby arrangerar ULF-avtal ett seminarium om betydelsen av samarbete kring praktiknära forskning i skolan. Seminariet heter ”Sverige som kunskapsnation. Hur stärks skolans vetenskapliga grund och läraryrkets attraktivitet?” och äger rum tisdagen den 2 juli kl 09:30 – 10:30.
-
Första ULF-avtalet med en friskola tecknat
NTI-gymnasiet blir den första friskolan att signera ett ULF-avtal. Avtalet, som tecknas med Uppsala universitet, ska ge verksamheten en stabilare vetenskaplig grund - bland annat genom forskningsinriktade lärteam.
-
Ny podcast om skola och vetenskap
Forum för samverkan presenterar härmed en ny podcast: Bettys hage - en pod om skola och vetenskap. Den kommer att undersöka skolans och förskolans frågor, fenomen och dilemman utifrån såväl lärarens som forskarens perspektiv.
-
Rapport från forskningscirkeln God inkluderande lärmiljö
De flesta är överens om att alla barn i skolan och förskolan har rätt att känna sig inkluderade. Men exakt vad begreppet inkludering står för och hur man får syn på en lärmiljö som lever upp till det så ofta predikade idealet, är svårare att svara på. Sigtuna kommun vände sig till Forum för samverkan för att få ett vetenskapligt perspektiv på frågan. Så inleddes forskningscirkeln God, inkluderande lärmiljö.
-
Nyheter i FoSam:s verksamhetsplan
Styrelsen i Forum för samverkan har beslutat om en revidering av verksamhetsplan 2018-2020. Omarbetningen har sin främsta förklaring i ett nytt treårigt projekt som berör samtliga FoSam:s åtta medlemskommuner.
-
Givande kunskapsutbyte på ULF Bazar
Vilka förutsättningar krävs för att utveckla forskningsmiljöer i praktiken? Hur engagerar vi kommuner som inte har egna resurser för att integrera forskningskompetens i skolans utvecklingsarbete? Regeringsuppdraget ULF öppnar för ett mästerskap i problemlösning. Vid premiären för ULF Bazar, Uppsala-nodens forum för erfarenhetsutbyte, genomlystes en försöksverksamhet som fortfarande är i sin linda.
-
Premiär för AIMday ULF: Frågan är svaret!
Ann-Britt Sten Hodin, verksamhetschef för gymnasiet och Kerstin Zirath, utvecklingsstrateg på barn- och
utbildningsförvaltningen, Huddinge kommun.Så var den första upplagan av AIMday Utveckling Lärande Forskning ett faktum. Forskare och skolhuvudmän från hela Uppsala-noden satte sig till bords för att tillsammans belysa skolans frågor ur olika vetenskapliga perspektiv. Därmed riggades en pilotversion av den mötesplats för formulering av forskningsfrågor som är ett av fundamenten i försöksverksamheten ULF.
-
Samarbete med Uppsala kommun: IBIS-programmet ska skapa goda lärmiljöer
Elever som känner sig trygga och inkluderade presterar bättre. Skolan har med andra ord alla skäl att arbeta strategiskt med att skapa positiva lärmiljöer. Genom FoSam:s insatsform Samverkanscheckar implementeras nu det så kallade IBIS-programmet på 12 grundskolor i Uppsala kommun. Det erbjuder såväl praktiska verktyg som ett nytt förhållningssätt till lärmiljöarbete.
-
Uppsala universitet och Uppsala kommun har tecknat Sveriges första ULF-avtal
En stärkt vetenskaplig grund i skolväsendet och en ökad relevans i lärar- och förskollärarutbildningarna. Det är syftet med ULF-avtalet mellan Uppsala kommun och Uppsala universitet, som ytterst är en överenskommelse om fördjupad samverkan kring praktiknära skolforskning.
-
Insikter om nyanländas lärande och språkutvecklande arbetssätt
Under hösten 2015 tog regionens kommuner emot ett stort antal nyanlända barn och unga, med direkt inverkan på skolans behov av kompetensutveckling när det kommer till undervisning och mottagande av icke svenskspråkiga elever. Det är mot bakgrund av detta som forskningscirkeln Nyanländas lärande och språkutvecklande arbetssätt har genomförts - ett samarbete mellan Uppsala universitet och FoSam:s åtta medlemskommuner: Enköping, Heby, Håbo, Knivsta, Sigtuna, Tierp, Uppsala och Östhammar.
-
Ny rapport: En studie av FoSam:s forskningscirkelledarpraktik
Under våren 2016 genomfördes med stöd från FoSam en studie baserad på intervjuer med aktiva och blivande forskningscirkelledare. Syftet var att ta till vara de erfarenheter och kunskaper som utvecklas genom arbetet i olika forskningscirklar, och samtidigt bidra till ökad kunskap om forskningscirkelledarens arbete med och i en forskningscirkel.
-
FoSam och Uppsala kommun i samverkan: Programmet IBIS ska leda till positiva lärmiljöer
Den psykiska ohälsan bland unga ökar (Socialstyrelsen, 2016). På Uppsala kommun konstaterar man att många lärare efterfrågar utbildning i hur de kan utveckla undervisningen i syfte att förbättra elevernas arbetsro, öka inkluderingen och förbättra skolprestationerna. Under 2018 kommer Uppsala kommun och Uppsala universitet att implementera och utvärdera ett program i syfte att utveckla inkluderande och positiva lärmiljöer.
-
Vi söker en projektkoordinator (100 %)
FoSam söker en projektkoordinator (heltid, tillsvidareanställning) bl.a. för arbete med ULF-försöksverksamhet med praktiknära forskning
Som projektkoordinator kommer du att både fungera som projektledare/projektdeltagare och som ett stöd till samordnaren/enhetschefen. Din huvudsakliga arbetsuppgift består i att medverka i en försöksverksamhet som vi nu bygger upp. Regeringen har uppdragit åt Uppsala universitet att tillsammans med Göteborgs universitet, Umeå universitet och Karlstads universitet planera och genomföra en försöksverksamhet i syfte att utveckla och pröva olika modeller för samverkan mellan universitet och högskolor och skolhuvudmän inom skolväsendet kring praktiknära forskning och lärarutbildning.
-
Lärarpar - Uppsalastudenter lär mellanstadieelever programmering
Läs mer om vår pilotsatsning Lärarpar där lärare vid Uppsalaskolor får förstärkning i klassrummet (mellanstadiet) av en ämnesexpert, i det här fallet civilingenjörsstudenter inom IT vid Uppsala universitet. Pedagogen/läraren och ämnesexperten bildar tillsammans ett Lärarpar.